Pro krásu. Pro zdraví. Pro vás.
arrows

7 tipů pro vaše krásné a zdravé opálení

Jak si užít sluníčko s minimálním rizikem?


Konečně je tady léto, období, kterého se obzvláště milovníci do karamelova opálené kůže nemohli dočkat. Jak si letní slunce užít naplno a neublížit si? Připravili jsme pro vás ty nejlepší tipy, díky kterým bude vaše kůže krásná a zdravá.

Na opalování existují dva odlišné názory. Jeden říká, že je zdravé, protože má pozitivní vliv na naši psychiku i zdraví, druhý naopak od opalování zrazuje, protože díky němu předčasně stárne kůže a zvyšuje se riziko zhoubného melanomu. My se kloníme ke zlatému pravidlu, že všeho moc škodí. Opalování je v pořádku, pokud dodržujete zásady, díky kterým svou kůži nespálíte. S každým spálením se totiž výrazně zvyšuje riziko rakoviny kůže, obzvláště pokud k němu dojde v dětství.

Jak vlastně vzniká opálení?

Za opálení je zodpovědný melanin, který je produkován pigmentovými buňkami, melanocyty, jako ochrana před poškozením podkožní vrstvy sluncem. Jeho vznik je aktivován působením ultrafialového záření, které je jednou ze složek slunečních paprsků. To se ještě dále dělí podle vlnové délky na UVA, UVB a UVC záření. Pro stárnutí pokožky a vznik rakoviny kůže je nejrizikovější UVB záření. Neznamená to ale, že se mu máte striktně vyhýbat. Sluneční paprsky jsou pro lidské tělo potřebné pro tvorbu vitamínu D, který je důležitý pro ukládání vápníku do kostí.

Pozitiva a negativa opalování

Pozitiva Negativa
Zlepšuje náladu, dodává energii. Podporuje vznik hlubokých vrásek.
Pomáhá při tvorbě důležitého vitamínu D. Při opakovaném spálení se výrazně zvyšuje riziko rakoviny kůže.
Má protizánětlivý účinek při onemocněních jako je akné, lupénka nebo ekzém. Podporuje vznik pigmentových skvrn
Má sterilizační účinky a podporuje hojení. Může způsobit alergii.
Ulevuje při revmatických bolestech kloubů. Může způsobit oční problémy.

 

Co se děje, když se kůže spálí?

Ke spálení kůže dojde, když to s opalováním přeženete a neodhadnete správně dobu, po kterou jsou vaše melanocyty schopné chránit buňky před UV zářením. Projevy spálení se projeví až po několika hodinách. Vaše kůže je červená díky zvýšenému přítoku krve k postiženému místu jako reakce na poškození buněk. Cítíte pálení, bolest, můžete pozorovat i otok.

Kromě těchto nepříjemných příznaků, které je možné mírnit speciálními přípravky, ve vaší kůži probíhá také neviditelný, ale o to více nebezpečný proces. UVB paprsky totiž štěpí strukturu buněk, čímž dochází k poškození jejich DNA. Poškození DNA je považováno za spouštěč vzniku zhoubného melanomu. Buňky jsou navíc poškozené už navždy a s každým dalším spálením se riziko melanomu zvyšuje.

Doufáme, že jsme vás už přesvědčili o tom, že opalovat se s rozumem se vyplatí. Když budete dodržovat pár jednoduchých zásad, můžete si letní sluníčko užívat bez obav.

7 zásad pro zdravé opalování

1. Nikdy, opravdu nikdy nechoďte do solária

Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše – solária jsou prostě out! A když vám někdo bude tvrdit opak, nevěřte mu! V soláriu do své kůže napumpujete obrovské množství škodlivého záření, a pokud ho navštěvujete často, výrazně zvyšujete riziko onemocnění zhoubným melanomem. A to ani nemluvíme o tom, že za pár let budete vypadat jako vrásčitá indiánská babička (nebo dědeček).

2. Přizpůsobte délku pobytu na slunci svému fototypu

Občas se každému stane, že vyrazí na slunce bez ochranného krému. Nic se neděje, pokud víte, jak dlouho vám bude trvat, než se spálíte, a včas se vrátíte do stínu, obléknete se nebo namažete. Pamatujte ale i na to, že ani, když se namažete, neznamená to, že můžete bez následků na sluníčku ležet celý den. Maximální délka pobytu na sluníčku bez přestávky by podle fototypu neměla překročit 30 minut – 2 hodiny.

3. Sáhněte po krému s co nejvyšším ochranným faktorem

Naše pravidlo pro používání krému je jednoduché – o co vyšší ochranný faktor, o to lépe. Pro světlé fototypy a děti je ideální SPF 50+, pro ostatní minimálně SPF 30. Při pobytu na sluníčku se nezapomeňte namazat každé 2 hodiny a vždy po koupání, i když používáte voděodolný krém. Ten vás před spálením ochrání při koupání, ale po něm se jeho účinnost snižuje. A nebojte se, že se při použití krému s vysokým SPF neopálíte. Opálíte se, jen to bude trvat o něco déle. A skvělé je, že vám pomalu získané opálení vydrží mnohem déle.

4. V poledne dejte přednost stínu

Opalování v poledne, kdy slunce pálí nejvíce, považujeme doslova za hazard. Buďte jako jižani a dopřejte si mezi jedenáctou a třetí hodinou siestu někde ve stínu. I tak vám na opalování zbyde času dost!

OPALOVÁNÍ A DĚTI

Kůže dětí ještě nemá plně vyvinuté své obranné mechanismy, proto je velmi citlivá a více náchylná ke spálení. Děti by neměly nikdy chodit na sluníčko bez ochranného oděvu a pokrývky hlavy. Použití krému s SPF 50+, speciálně určeného pro děti, by mělo být samozřejmostí. Nedoporučujeme ani souvislý pobyt na přímém sluníčku delší než 30 minut. Vyhýbejte se mu i mezi jedenáctou a třetí hodinou. Pro děti do 1 roku je pobyt na slunci zcela nevhodný.

5. Nezapomínejte na hydrataci

Pro zdravý pobyt na sluníčku je důležitá hydratace během opalování i po něm. Při opalování je váš organismus vystaven vysoké vnější teplotě a vaše spotřeba tekutin by se měla při dvouhodinovém pobytu zvýšit o 1,5 – 2 litry vody. Po opalování ze své kůže opatrně smyjte zbytky opalovacího krému a ošetřete ji jemným hydratačním krémem nebo mlékem. Urychlíte tak její regeneraci a zmenšíte případné škody, způsobené sluncem.

6. Sluneční brýle a klobouk

Kůže v oblasti očí a oči samotné jsou velmi náchylné k poškození nadměrným slunečním zářením. Proto by kvalitní sluneční brýle s ochrannou proti UV záření měly být vaší každodenní výbavou, i když se právě nechystáte na pláž. Nezapomeňte ani na stylový klobouk – kromě vlasové části hlavy svým stínem ochrání vaši kůži na uších, v okolí očí, nos, čelo i krk. Pokud nejste kloboukový typ, alespoň si tyto partie vždy před odchodem z domu namažte ochranným krémem. To by mělo být samozřejmostí i při použití klobouku.

7. Věnujte pozornost změnám na své kůži

Až se podzim zeptá, co jste dělali v létě, nastává ten pravý okamžik zkontrolovat případné škody, které sluneční paprsky zanechaly na vaší kůži. Prohlédněte pečlivě svá znaménka, a pokud zaznamenáte jakoukoliv změnu jejich barvy, tvaru, velikosti, navštivte lékaře, který je odborně vyšetří. Výskyt zhoubného melanomu bohužel každým rokem stoupá a jeho včasné odhalení vám může zachránit život.

ZJISTIT VÍCE O KONTROLE ZNAMÉNEK

K poskytování služeb, personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie.
Podrobné informace o zpracování cookies a podmínky zpracování osobních údajů. BERU NA VĚDOMÍ